Motorvlet de 'IJssel'

Al geruime tijd was ons motorscheepje, de 'Zwarte Zee', in zeer slechte staat.
En hierdoor niet meer in de vaart.
Opknappen had geen zin meer dus er moest iets anders komen.

Tot die tijd moest 1 van de lelievletten de buitenboordmotor meesjouwen op de spiegel.
In september 2003 werden we gebeld door de directeur van de Penitiaire Inrichting te Krimpen aan den IJssel.
Een aantal gedetineerden hadden een vlet opgeknapt.
Maar deze lag op de binnenplaats zonder eindbestemming.

Aan ons werd gevraagd of wij misschien interesse hadden, waarop wij volmondig 'Ja' hebben gezegd.
Tijdens het winterseizoen is de vlet overgebracht naar onze loods.
Alwaar de technische commissie, met een paar kleine aanpassingen, het schip klaar heeft gemaakt.
Zodat deze geschik is voor onze toepassing en voldoet aan alle wensen.

Op zaterdag 10 april 2004 is het schip officieel overgedragen aan de stichting.
Die op haar beurt het schip heeft overgedragen aan de groep.
Toenmalig burgermeester Joke van Doorne heeft de tewaterlating uitgevoerd.
En kon de 'IJssel' aan haar eerste reis beginnen.

De vlet is 6 meter lang en 1,85 breed en is daarmee iets groter dan de lelievlet.
De diepgang van 0,4 meter is ten opzichte van een lelievlet iets minder.
Hierdoor kan je makkelijker aan wal komen.
In het achterdek is een bun geplaatst waar onze buitenboordmotor precies in past.

Als buitenboord maken we gebruik van een Yamaha 9.9 langstaart.
Op de spiegel is een varkensstraat gemaakt zodat de sleeplijn naar de hartlijn van het schip brengt.
Dit maakt het slepen eenvoudiger.
Aan beide kanten zit een dolpot zodat er ook geroeid kan worden in geval van een motorstoring.

Verder zijn er reddingsvesten, reserve onderdelen, een EHBO-kist en een uitneembaar toplicht aan boord.
Tijdens de reguliere opkomsten wordt de 'IJssel' gebruikt om in de buurt van de vletten te blijven.
Zo kunnen de zeeverkenners zelfstandig leren varen.

De leiding kan aanwijzigen geven door eenvoudig laszij te komen.
Voor ons moederschip de 'Zeeleeuw' doet de 'IJssel' dienst als bij-boot om te assisteren daar waar nodig is.
De oudere leden van de groep kunnen, na het behalen van hun CWO-kbIII zeilcertificaat, worden opgeleid voor het CWO-bbIII buitenboordmotorcertificaat.

Daarna is de mogelijkheid dat je je ´MBL M1´ krijgt, waarna ze zelfstandig met de 'IJssel´ mogen varen.